Wielu osobom wizyta u dentysty kojarzy się z bólem i strachem. Takie nieprzyjemne wspomnienia nie sprzyjają z pewnością regularnej profilaktyce, a pacjenci rezerwują wizyty zwykle tylko wtedy, kiedy już rzeczywiście ból jest nie do zniesienia. Niestety również przekazywane z pokolenia na pokolenie hasła, przedstawiające dentystę jako specjalistę, u którego wizyta naznaczona jest bólem, nie sprzyja poprawie wizerunku stomatologa. Nie zawsze jest łatwo przekonać drugą osobę, że wizyta u dentysty wcale nie musi być złym doświadczeniem. Oczekiwania pacjentów mogą być różne, jednak wielu z nich często wymienia zaufanie, jako główne wymaganie co do dentysty. A zaufanie, jak wiadomo, trzeba budować, co w przypadku stomatologa może trochę potrwać.
Budowanie zaufania pacjenta
Budowanie zaufania w pracy dentysty jest niezwykle kluczowe. Pacjenci, którzy czują się komfortowo w gabinecie, chętniej wracają na wizyty. Wiele osób jednak dalej jest utwierdzone w przekonaniu, że wizyty u dentysty zawsze wiążą się z cierpieniem. Niestety, przekonanie ich o zmianie zdania może trwać długi czas. Warto jednak skupić się na budowaniu zaufania wśród swoich pacjentów, aby Ci mogli poczuć się komfortowo przy każdej wizycie, nawet jeśli dotyczyć ona może trudnego przypadku lub wymagać będzie bardziej wymagającego leczenia.
Jak jednak budować zaufanie? Oto kilka sposobów, które pomogą Ci zbudować i utrzymać zaufanie Twoich pacjentów:
Komunikacja i empatia – Komunikacja w większości sfer życia jest umiejętnością ważną, a w pracy stomatologa jest szczególnie istotna. Dentysta powinien umieć słuchać uważnie swoich pacjentów, zwłaszcza kiedy wyrażają oni swoje obawy lub zadają pytania. Umiejętność wyjaśnienia procedur i diagnozy w jasny i zrozumiały sposób będzie bardzo doceniana przez pacjentów. Pacjenci, którzy rozumieją, co się dzieje i dlaczego, czują się pewniej i mają większe zaufanie do osoby, która potrafi im wyjaśnić różne kwestie dentystyczne. W porozumiewaniu się z pacjentami warto również używać prostego języka, niekoniecznie posługując się medycznym żargonem – chyba że pacjent poprosi o bardziej szczegółowe informacje. Empatia tutaj odgrywa również istotną rolę. Stomatolog, który wykazuje się empatycznym podejściem do problemu pacjentów, z pewnością zyska zaufanie.
Zrozumienie pacjenta i indywidualne podejście – Każdy pacjent jest inny i z innymi problemami udaje się do dentysty. Stomatolog powinien zatem wyznawać zasadę, że do każdego pacjenta należy podejść indywidualnie, aby móc przygotować odpowiedni proces leczenia. Zrozumienie pacjenta wiąże się również nieco z empatią. Każda historia medyczna może być zupełnie inna.
Profesjonalizm i kompetencje – Budowanie zaufania może opierać się również na dobrym przygotowaniu i kompetencjach. Pacjenci bardziej ufają swojemu stomatologowi, gdy widzą, że jest on dobrze wykształcony, a zabiegi wykonuje zgodnie z najwyższymi standardami. Aktualna wiedza jest również istotna, dlatego warto podnosić stale swoje kwalifikacje, uczestnicząc w szkoleniach stomatologicznych.
Transparentność leczenia – Przed rozpoczęciem leczenia warto poinformować pacjenta o kosztach, czasie trwania zabiegów. Jeśli pacjent wymaga wielu wizyt, warto przygotować mu informacyjną ofertę, jakie zęby wymagają leczenia, co będzie wykonywane i jak cenowo wyjdą poszczególne wizyty. Dzięki takiej transparentności buduje się poczucie bezpieczeństwa i szacunku.
Budowanie zaufania w praktyce stomatologicznej to długotrwały proces. Niestety utrwalany przez lata wizerunek dentystów nie jest łatwy do zmienienia, jednak nie jest to oczywiście całkiem niemożliwe. Warto budować zaufanie z pacjentem już od pierwszych wizyt. Korzystając z powyższych sposobów, z pewnością pacjent poczuje się komfortowo i zacznie mile wspominać wizyty. Zaufanie to podstawa w zawodzie stomatologa, jednak budowanie jej będzie z pewnością wymagało czasu.
Budowanie świadomości o wpływie zębów na zdrowie
Ważną rolą w zawodzie dentysty jest również budowanie świadomości wśród pacjentów o wpływie zębów na zdrowie. Wielu bowiem bagatelizuje sprawy związane z uzębieniem. Zła higiena jamy ustnej i brak leczenia problemów stomatologicznych może jednak doprowadzić nie tylko do poważnych chorób takich jak próchnica, zapalenie dziąseł czy choroby przyzębia. Problemy z zębami mogą też wpływać na cały organizm. Niektóre infekcje jamy ustnej mogą być powiązane z chorobami serca. Bakterie zainfekowanego dziąsła mogą się bowiem dostać do krwiobiegu i prowadzić do stanów zapalnych w innych częściach ciała, w tym w naczyniach krwionośnych.
Uświadamianie pacjentów o wpływie zębów na zdrowie jest więc kluczowe w zawodzie stomatologa. Nieleczone zęby i problemy stomatologiczne mogą wpływać na organizm, a nawet prowadzić do poważnych powikłań chorobowych! Każdy stomatolog powinien zatem dbać o ty, by jego pacjenci znali konsekwencje nieleczonych zębów.
Comments